Monday, January 20, 2014

Apa itu Stem Cell Transplant..

Apa itu stem cell..
Sumber gambar di sini

Stem cell merupakan sel asas untuk tubuh badan. Bagi aku, aku lebih suka menyebutnya sebagai ibu sel. Ini disebabkan sel ini mempunyai keupayaan untuk memperbaharui diri mereka sendiri atau berubah untuk menjadi sel-sel khusus dengan fungsi yang lebih khusus, seperti sel-sel darah, sel-sel otak , sel-sel otot jantung atau tulang.


So, kenapa perlu trasplan?

Stem cell transplant nie merupakan menggantian stem cell dalam badan menggantikan stem cell yang baru. Tetapi sebelum procedure transplant dilakukan, stem cell didalam badan perlu dihapuskan dengan menggunakan kaedah kemoterapi atau lebih dikenali dengan reconditional chemotrapy. Pada ketika kemoterapi ini, regim kemotrapi yang kuat digunakan untuk memusnahkan stem cell dalam badan.

Tujuan utama transplant ini dilakukan adalah untuk badan menerima sel baru dan memperbaharui sel-sel badan tanpa ada sebarang jangkitan pada stem cell. Pada masa sekarang ini, stem cell transplant ini digunakan sebagai kaedah menyembuh penyakit kanser yang berkaitan dengan darah. 

Prosedur untuk transplant ini hampir sama dengan pemindahan darah. Stem cell ini akan disalurkan ke dalam salur darah dan akan diangkut melalui saluran darah, kemudian berakhir di dalam sum-sum tulang. Di sini stem cell akan menghasilkan stem cell baru sehingga ia stabil.
 
Proses ini kebiasaannya akan mengambil masa beberapa minggu untuk sum-sum tulang untuk pulih, setelah s
tem cell dipindahkan. Dan mada masa ketika ini, stem cell akan menghasilkan sel-sel darah yang baru. Pada masa ini pesakit perlu dipantau dengan rapi. Antibiotik diberi untuk mengurangkan risiko jangkitan. Selain itu, ubat yang diberikan untuk membantu merangsang stem cell membiak secepat yang mungkin.

P/S: Nampak macam senang kan, tapi procedure nie semangnya mahal. Ada kata 30k, ada kata 50k.. Apapun nanti aku compom kan balik nanti noo...

No comments: