Wednesday, January 15, 2014

Ipomoea aquatica..

Untuk pengetahuan semua, ipomoea aquatica adalah sejenis sayur..


Ipomoea aquatica atau dalam bahasa saintifiknya lebih dikenali sebagai kangkung  merupakan tumbuhan semiaquatic yang mana tumbuhan tropika ditanam sebagai sayuran daun. Ia didapati di seluruh kawasan tropika dan subtropika di dunia.  

Ipomoea aquatica juga dikenali sebagai Phak bung di Thailand, " Rau Muong " dalam Vietnamese, Kalmi Shak dalam Bengali, dan kangkung dalam Bahasa  Indonesia. 
 
Ipomoea aquatica tumbuh di dalam air atau di tanah lembap. Batang adalah 2-3 meter ( 7-10 kaki) atau lebih panjang, perakaran pada nod , dan mereka adalah berongga dan boleh terapung . Daun berbeza dari biasanya berbentuk kepala anak panah untuk berbentuk pisau pembedah, 5-15 sentimeter ( 2-6 in) panjang dan 2-8 sentimeter ( 0,8-3 dalam) luas. Mempunyai bunga yang berbentuk sangkakala , 3-5 sentimeter (1-2 in) diameter, biasanya berwarna putih dengan pusat ungu muda . Bunganya boleh membentuk buah biji yang boleh digunakan untuk penanaman. 

Untuk pengetahuan semua, Ipomoea aquatica boleh digunakan dalam perlbagai masakan seperti masakan berasaskan cili, masakan berasaskan belacan malah kangkung ada juga digunakan dalam hidangan Yong Tau Fu





Diharap dengan penjelasan yang pendek ini berkenaan Ipomoea aquatica dapat memberi manfaat kepada kita semua.

Sekian..


No comments: