Tuesday, January 21, 2014

Kesan kemoterapi, bagaimana hendak menghadapinya..

Teruk.. Walaupun aku tidak mengalaminya, tetapi aku faham sangat kesukaran orang yang menjalani chemo...



Kalau orang tanya aku apa yang paling teruk semasa chemo, aku akan cakap, emosi pesakit. Emosi pesakit yang menjalani chemo sememangnya sangat-sangat sensitif. Dan ya, mereka mengalami semua kesan-kesan ini, tapi sekiranya emosi mereka tidak dijaga, dikawal dan tidak ditenteramkan, sememangnya boleh mendatangkan kesan yang lebih buruk daripada apa yang kita sangka.

Selalu kalu orang tengok orang yang kena chemo selalunya botak kepala, bagi aku, itulah kesan yang paling ringan yang dihadapi oleh pelasikt yang melaui proses chemo. Bukan apa, rambut yang gugur, boleh tumbuh kembali. Malah rambut yang gugur, sedikit pun tidak mendatangkan kesakitan mahupun kesengsaraan.

Tapi, apa yang aku paling risau, status darah pesakit selepas chemo. Sangat-sangat bahaya sebab dengan sel darah merah rendah (kurang oksigen dalam badan), sel darah putih rendah (antibodi badan rendah sangat-sangat), platlet rendah (darah cair dan tak boleh membeku dengan baik). Kesemua nie akan contribute kepada masalah-masalah lain seperti lesu, radang mulut, mudah mendapat jangkitan, even kalau demam sekalipun, pesakit akan mengalami kesan yang sangat serius kerana badan pesakit tidak dapat menahan atau melawan kuman@virus yang menyerang badan. Ini disebabkan antibodi badan yang rendah. Kesemua ini akan menjadikan chain reaction  yang buruk kepada tubuh badan pesakit.

Tapi macam aku cakap mula-mula tadi la. Emosi itu penting. Daripada kawalan emosi yang baik, dapat membentuk moral pesakit melawan penyakit bertambah kuat. Minda sangat-sangat memainkan peranan yang penting di situ.

Oleh itu, sekiranya ada orang terapat atau kenalan-kenalan ataupun ahli keluarga yang menjalani kemoterapi, tolong lah, tolong lah, beri mereka semangat. Beri mereka kata-kata semangat, motivasikan mereka. Pastikan mereka daam keadaan emosi yang terkawal. Dan yang penting, jangan mereka bersendirian, kerana kalau mereka bersendirian, akan ada perasaan-perasaan negatif yang akan membisik-bisik kedalam sanubari mereka yang boleh menyumbang kepada kemurungan.

Aku menulis perkara ini berdasarkan kepada pengalaman sendiri dan aku pasti setiap perkara yang berlaku ada hikmahnya. Mungkin, bagi aku dengan pengalaman-pengalaman aku yang cetek ini, sekurang-kurangnya dapat membantu orang lain yang mungkin berada dalam situasi seperti ini. Dan akhir sekali, jangan lupa kepada yang Maha Esa. Itu yang penting sekali..

P/S: Mungkin ada benda yang aku silap tulis, so kalau ada salah silap, tolong betulkan noo...

No comments: